نمونه سؤالات امتحانات نهایی زبان و ادبیات فارسی و آرایه های ادبی و تاریخ ادبیات
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

سؤالات امتحان نهایی شهریور ماه سال 1388

الف: زبان شناسی (4 نمره)

1- الگوی هجایی واژه ی «هیئت» را بنویسید.

2- برای قاعده ی « نحوی» یک مثال درست و یک مثال نادرست بنویسید.

3- با استفاده از روش ترکیب ازواژه ی « پوش » و با استفاده از روش اشتقاق ازواژه ی «کوش» دو واژه ی جدید بسازید .

4- واژه ی مشخّص شده در عبارت زیر مشمول کدام یک از وضعیّت های چهارگانه شده است؟

5- درست یا غلط بودن هر یک از جملات زیر را مشخّص کنید.

الف) ما نقش های زبان را به عنوان بخشی از فرایند رشد طبیعی به کمک درس و آموزگار فرا می گیریم.

ب) دانش و مهارتی که در زمینه ی زبان و نقش های آن به طور طبیعی به دست می آید، بسیار محدود و ناچیز است.

6- هر یک از جملات زیر را کامل کنید.

الف) ما به کمک نقش.......... به احکام علمی دست می یابیم.

ب) ما به کمک نقش........... از خود و آنچه درونمان می گذرد، سخن می گوییم.

7- بیت زیر شعر است یا نظم؟ دلیل خود را بنویسید.

چه غم دیوار امّت را که دارد چون تو پشتیبان؟       چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتیبان؟

ب: نگارش (5 نمره)

8- کاربرد کدام واژه در عبارت زیر غلط است؟ به جای آن از چه واژه ای باید استفاده کرد؟

به وسیله ی پست نامه ی مفصُلی برایت فرستادم.

9- جمله ی زیر را ویرایش کنید.

یکی از دلایل علاقه ی به رمان این است که شما با خواندن آن احساس آرامش می کنید.

10- چرا در زندگی نامه نویسی باید دقّت داشته باشیم تا رنگ ادبی زندگی نامه از جنبه ی تاریخی آن نکاهد؟

11- با استفاده از آرایه ی «حس آمیزی » یک جمله بنویسید.

12- دو دایرةالمعارف چند دانشی را نام ببرید که قرن ها پیش نگاشته شده اند.

13- فواید استفاده از رایانه برای محقّقان چیست؟

14- صورت جلسه به چه نوشته ای گفته می شود؟

15- برای ضمانت قول نامه چه کاری انجام می دهند؟

16- در بازنویسی ضمن حفظ محتوا و پیام، چه تغییراتی در نوشته ایجاد می شود؟ ( ذکر دو مورد کافی است)

پ: دستور زبان (8 نمره)

17- گونه ی مؤدّبانه ی « گفتن » درباره ی مخاطب چیست؟

18- در چه صورت حذف نهاد جدا از جمله ی « من این موضوع را گفته بودم. » امکان پذیر نمی شود؟ 

19- وجه فعل جمله ی « باید دوستان، به خانه ی شما بیایند» را بنویسید.

20- با توجه به جمله ی: « مادر بزرگ مهربان من در خانه ی ما می ماند.»

الف) فعل جمله را گذرا کنید.

ب) هسته ی اولین گروه اسمی جمله را مشخّص کنید و تعداد واج های آن ( هسته) را بنویسید.

21- جمله ی « امروز پیام تبریکی برای موفّقیّت دوستم می فرستم» را مجهول کنید.

22- واژه ی «نا خوانا» را بر اساس ترتیب اجزای سازنده تا مرحله ی تکواژ تجزیه کنید.

23- دو واژه ی «تخته» در عبارت های زیر از نظر دستوری چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟

الف) یک تخته فرش                            ب) بهترین تخته ی کلاس

24- ساخت واژه ی « خویشتن شناس » را در الگوی .......+.......،....... قرار دهید.

25- در عبارت: « بعضی از اخترشناسان متخصّصانی هستند که کار آن ها مشاهده ی اجرام آسمانی است.»

الف) نهاد جمله را مشخّص کنید.

ب) یک واژه ی مرکّب مشخّص کنید.

پ) یک وابسته ی وابسته بیابید، نوع ان را مشخّص کنید و نمودار پیکانی آن را رسم کنید.

26- با توجّه به عبارت زیر، به هر یک از سؤالات داده شده پاسخ دهید.

فرزندان سرزمین ایران در عرصه ی رقابت های جهانی ، قدم به قدم با هم سالان خود پیش می روند.

الف) عبارت فوق چند واژه دارد؟

ب) در عبارت فوق واژه های « مشتق- مرکّب » و « مشتق » را مشخّص کنید.

27- با توجه به عبارت زیر به هر یک از سؤالات داده شده پاسخ دهید.

« شاعر پر آوازه ی شیراز، حافظ، با بیان مضامین عمیق عاشقانه عارفانه، ما را از توجه به ظواهر دنیوی رهانده است.»

الف) فعل جمله را با حفظ شخص تبدیل به مضارع التزامی کنید.

ب) یک نقش تبعی بیابید و نوع آن را بنویسید.

پ) نمودار مناسب جمله ی فوق را رسم کنید و جمله را در نمودار قرار دهید.

ت: املا و بیاموزیم (3نمره)

28- در گروه اسمی « زنبورهای عسل» کدام فرآیندهای واجی دیده می شود؟

29- انواع هم آوایی را در هر دسته از کلمات زیر بررسی کنید.

الف) روان ( = روح )، روان (= جاری )         ب) خویش (= خود)، خیش (= گاو آهن)

30- در عبارت زیر دو غلط املایی به کار رفته است، صحیح هر یک را بنویسید.

یک کیسه به پدر باید داد و یک کیسه به پسر، تا خویشتن را ضیعتکی هلال خرند و فراخ تر بتوانند زیست و ما حقّ این نعمت تندرستی که باز یافتیم، لختی گذارده باشیم. بسیار دعا کرد و گفت: « این صلت فخر است، پذیرفتم و باز دادم که مرا به کار نیست و قیامت سخت نزدیک است. وزر و وبال این چه به کار آید؟»

31- در گروه کلمات زیر، املای چهار واژه غلط نوشته شده است، صحیح هر یک را بنویسید.

غریضه ی حبّ ذات- سیره و مغازی تأنّی و آهستگی ستور کتاب- ثمین و گران ها -  وجه شبه- حبوط و صعود- کلمه ی مهمل- قالب نمادین- خطوات متقارب- خلأ سلاح کهر و کرند- تفرّس و جست و جو

[ شنبه ۱۳٩٠/۱/٢٠ ] [ ٧:٤۳ ‎ب.ظ ] [ مسعود سخندان ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

دبیر زبان و ادبیات فارسی شهرستان گمیشان - استان گلستان
امکانات وب


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

قالب میهن بلاگ تقویم جلالی
<-BlogTitle->">- <-BlogDescription-> - <-BlogTitle->">,<-BlogId->, Blog, Weblog, Persian,Iran, Iranian, Farsi, Weblogs">
<-BlogTitle->
<-BlogDescription-> 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
<-PostContent->
ادامه مطلب
[ <-PostDate-> ] [ <-PostTime-> ] [ <-PostAuthor-> ]
نظرات (<-count->)
<-PageContent->
[ ] [ ] [ مدیر ]
» <-posttitle-> :: <-PostDate->
[ ] [ ] [ مدیر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

<-AboutAuthor->
موضوعات وب
صفحات اختصاصی
آرشيو مطالب
RSS Feed

<-BlogCustomHtml->
<-persianstat->
onLoad and onUnload Example


  • تیم بلاگ | زیبا مد